Showing posts with label Petua Nenek Kebayan : Petua Kecantikkan. Show all posts
Showing posts with label Petua Nenek Kebayan : Petua Kecantikkan. Show all posts

Panduan Bentuk Bibir Supaya Menyerlah




Rasanya semua kita nak bibir yg cantik, sihat dan menyerlah tanpa calitan sebarang lipstick, kan? Jom kita kenali Mitos dan Fakta tentang membentuk bibir supaya kelihatan  cantik, sihat dan menyerlah w/pun tanpa sebarang lipstik or lip balm ^_-

....sharing is caring +__+

::
::
::
::
::

Mitos 1 :-
  • Product perawatan bibir seperti perapi bibir, perlindungan bibir ataupun lip balm beraroma buah boleh menyebabkan bibir kering atau pecah

Fakta :-
  • Aroma di hasilkan kandungan pewangi atau perisa hanya unsur tambahan. Semua produk perawatan bibir biasanya mengandungi pelembap seperti Vitamin E atau pelindung tabir suria yang sesuai dioles ke bibir.

Mitos 2 :-
  • Menggunakan gincu bibir jenis matte (tidak berkilat) boleh menyebabkan bibir kering.

Fakta :-
  • Bibir mengandungi melanin atau zat pigmen yang peka dengan sinar matahari. Jika bibir kering apabila mengenakan gincu bibir matte, ia adalah disebabkan kandungan minyak dalam bahan pelarutnya terlalu sedikit, bahkan tidak mengandungi air. Penggunaan yang terlalu kerap menyebabkan bibir tidak terlindung dan menjadi kering.

Mitos 3 :-
  • Kebiasaan menjilat bibir membuatkan bibir sentiasa kekal lembap.

Fakta :-
  • Air liur mengandungi kelenjar dan enzim tertentu. Kebiasaan menjilat bibir boleh menyebabkan iritasi pada kulit bibir yang tipis hingga mengakibatkan bibir bertambah kering.

Mitos 4 :-
  • Menambahkan olesan gincu secara berulang selepas warna asal yang disapu hilang tidak mendatangkan sebarang mudarat.

Fakta :-
  • Sebaiknya bibir dibersihkan terlebih dulu sebelum menyapu warna baru jika sapuan pertama dibuat selang beberapa jam. Ini kerana sapuan pertama tadi sudah tercemar di udara, bercampur debu bahkan sisa makanan. Jika diteruskan juga, dikhuatiri akan mencemarkan stik gincu anda.

Mitos 5 :-
  • Amalan menyapu madu sebelum tidur menjadikan bibir lembap dan sihat.

Fakta :-
  • Madu mengandungi kadar gula yang memberikan nutrisi pada bibir selain dapat menggantikan pelembap bibir. Selain madu, masker parutan aprikot dan lidah buaya juga dipercayai mempunyai khasiat yang baik untuk bibir.

Mitos 6 :-
  • Merawat bibir dengan bedak, skrub atau produk pengupasan kulit (peeling) selain membuang kulit mati pada wajah, juga boleh dikenakan pada bibir ketika membersihkan muka.

Fakta :-
  • Produk pembersih wajah mengandungi zat pembersih aktif, sabun yang kuat serta butiran skrub yang kasar. Jika disapukan pada bibir, akan akan menyebabkan iritasi pada kulit bibir yang halus.






Blog Pilihan Entry Ini :) 
::::::::::::
Blog Izza a.k.a SweetHoney86
-- Click SINI utk view her blog :)

:: (nak being featured in this section? 
Jadilah salah seorg drdp pengiklan zie :) 
Click ----> Here! utk lihat pakej ::



Zie MadinCopyright©

Buah-Buahan Yang Boleh Menurunkan Berat Badan



1. Limau gedang a.k.a Grape Fruit 

Kajian mendapati buah limau besar berkenaan mempunyai asid sitrik yang dapat menghambat kehadiran kalori dalam makanan.




2. Oren 

Berbanding buah lain, oren dipercayai mempunyai kandungan serat paling tinggi. Serat yang ada dalam buah itu juga adalah dari jenis larut di dalam air dan amalan pemakanan oren mampu mengurangkan keinginan seseorang menikmati karbohidrat.




3. Epal 

Ada kajian mendapati seseorang yang mengambil sebiji epal sebelum menikmati hidangan mampu mengurangkan kadar kenaikan berat badan sebanyak 33 peratus berbanding orang yang tidak mengamalkannya.





4. Beri 

Buah dari kumpulan beri adalah antara jenis buah yang kaya dengan kandungan antioksidan dan dapat meningkatkan kadar metabolisme tubuh.




5. Tembikai 

Buah ini terdiri daripada 92 peratus air dan mampu memberikan signal kenyang kepada otak dalam tempoh singkat apabila reseptor di dalam perut terangsang.




6. Anggur 

Kandungan antioksidan di dalam buah ini mampu mencegah gula di dalam darah menjadi lemak. Anggur juga mencegah pembentukan lemak di dalam perut.


P/s:
Ok, mulai skrg...nak makan
semua buahan di atas lah. Boleh
bdn back to zaman anak dara lg.
...miahahaha. Thanks Petua Nenek
Kebayan :P










Blog Pilihan Entry Ini :) 
:::::: ::::::
SWEETEST JUNK BUNDLE
-- Click SINI utk view her blog :)
Jom beli pakaian bundle secara online.
Murah² taw ^_-


:: (nak being featured in this section?
 Jadilah salah seorg drdp pengiklan zie :) 
Click ----> Here! utk lihat pakej ::






Zie MadinCopyright©

Asyik Pening Kepala Selepas Beranak? Ini Petuanya ^_-





Lately ni kan uols...zie selalu kena serang sakit kepala taw. Denyut sampai rasa mcm dunia berpusing je...huhu. Itu lah...masa dalam pantang, emak suruh pakai scarf kepala n sapu pilis. Degil...tak nak dgr.

...kata rimas lah, apa lah. Now... EMAKKK gak yg susah. Hehehehe.

::
::
::
::
::
::


Ni uols...emak zie buatkan zie air rebusan daun sireh utk merawat sakit kepala zie ni. Air ini utk mandian ea. Campur dgn air biasa ler. Baca selawat 3x then jurus air di kepala. Zie baru 2x mandi air rebusan daun sireh ni...

Emak pecaya kaedah ini utk mengeluarkan angin "jahat" dlm bdn. So uols yg preggy...bila dh dlm pantang nanti. Jgn jd mcm zie ea. If org tua suruh itu ini. Ikut je w/pun rimas. Now sendiri gak yg susah :(










Blog Pilihan Entry Ini :) 
::::::::::::
MY QURAN DIGITAL
-- Click SINI utk membeli dan melihat
fungsi2 Pen Digital al-Quran. Miliki pen
ini utk memudahkan anda menghafal dan
belajar Al-Quran :)

:: (nak being featured in this section?
Jadilah salah seorg drdp pengiklan zie :) 
Click ----> Here! utk lihat pakej ::






Zie MadinCopyright©

Petua Nenek Kebayan : Cara Mengecilkan Liang Roma Di Wajah


Lama kan zie tak bertukar menjadi Nenek Kebayan dgn berkongsi petua² kecantikkan yg zie amalkan dlm kehidupan seharian. Well...takde lah dok rajin nak ngamal setiap ari. Ketika mood rasa nak cantik je, baru di amalkan..kehkehkeh.

...haaa, uols plak jgn jd mcm zie taw. Kena amalkan SETIAP hari if nk muka secantik Neelofa & nora danish. Cewahh! Hahahaha :P


Petua utk hari ini, zie kongsikan camne cara² utk mengecilkan liang roma di wajah ek :)




1) Gunakan TONER Selepas Mencuci Muka SETIAP HARI!

---- Utk toner, zie setia memakai toner brand Eskinol. Murah je toner ni...tak sampai pun RM7. Selalunya zie campurkan toner zie dgn 2 biji serbuk antibiotik. Utk toner selain brand Eskinol...zie tak rekemenkan campur serbuk antibiotik gak ea.

kang tak pepasal lak muka korg berkusta. Pastu korg ngiyau kata, ikut cara zie. HOHO. Hanya utk toner ESKINOL je ea, di galakkan campurkan dgn serbuk antibiotik ^_-





2) Lumurkan Ais Di Wajah SEBELUM Apply makeup ^_-

----- Kaedah ni amatttt lah jarang zie nak amalkan. Mengigil kau kulit muka gwe...hahaha. Tp org kata berkesan. Coz ianya mengecutkan liang roma :) Pd uols yg rajin... Zie cadangkan, selepas cuci muka,

...lumurkan ais kat muka dulu, lepas tu baru bertoner. then baru bermakeup setebal²nya...hohoho. Utk yg mls mcm zie...pilihlah salah satu drpd 2 option diatas ^_- winks.

SELAMAT MENCUBA!











Blog Pilihan Entry Ini
:::::::::::::::::::
MAIRA & MICA COLLECTION
-- Click SINI Tempat menjual
pakaian dan barangan baby yg
sgt cantik dgn harga yg berpatutan :)

:: (nak being featured in this
section? Jadilah salah seorg
drdp pengiklan zie :) Click
----- Here! utk lihat pakej ::







Redbloodsnow Copyright©

Mata Terkena Cili? Haaa... Inilah Petuanya :)



Uols pernah tak time² uols tgh menumbuk cili, tetiba cili tu melompat landing kat mata uols? Sure pedih giler kan... So cara nk hilangkan kepedihan tu...











Cuci ibu jari kaki uols dgn air. Kalau terkena kat mata kanan, cuci belah kiri. Kalau terkena kat mata sebelah kiri, cuci ibu jari kaki belah kanan. Cam pelik je kan aturan nya kan?

..but its really works taw. So cuba lah ^_-






Blog Pilihan Entry Ini
:::::::::::::::::::
BLOG Vagg
-->> Click SINI to view
her blog :)

:: (nak being featured in this
section? Jadilah salah seorg
drdp pengiklan zie :) Click
-- Here! utk lihat pakej ::





Redbloodsnow Copyright©

Petua Nenek Kebayan : Petua Melebatkan Rambut



Ek'eleh kau tu minah salleh. Taw arr rambut cantik n lebat. Namo arr riak gitu kat Nenek Kebayan. Dolat kau nnti baru taw...hahaha. Ceaaaa...mcm lah beno. Hahaha! Haippp...ketiak tu cover.

...nasib baik tak itam ^_^ Ngeee...



**Click pic to view her blog**


Nih haaa ade reader blog Zie ni mintak Nenek Kebayan bagi petua utk kurangkan rambut gugur or lebatkan rambut. So nih Nenek Kebayan tak brape nk suci sgt...so Nenek bagi 1 je petua ea.

...which is, petua melebatkan rambut. So cucu Faiza, sila amalkan ^_- winkss.


1) Ambil sekepal nasi dan 1/2 biji limau nipis.
2) Rendamkan bersama secawan air dan sebuku garam.
3) Kemudian diembunkan waktu malam.
4) Esok hari, perahlah limau nipis tersebut bersama
bahan yang diembunkan tadi.
5) Lepas tuh barulah basuh rambut cucu dengan air
campuran tadi dan biarkan selama 3 jam.
6) Kemudian barulah dibilas dengan air bersih.


Haaa...mcm tuh sajork ye cucu2 sekalian. Sila lah torai ea. Insya'ALLAH lebatlah rambut cucu nnti. Kena rajin amalkan. Jgn plak cucu hangat2 taik ayam sahajork...hehehe





P/S: Ehemmm...kan zie bertukar
jd nenek kebayan. Kene kooo bhs pun
bertukar gak...kehkehkehkeh.











Blog Pilihan Entry Ini
::::::::::::::::::::::::::
Blogshop Premium Beautiful
-->> Click SINI if ingin
menguruskan badan ke
bentuk yg uols idamkan :)

:: (nak being featured in this
section? Jadilah salah seorg
drdp pengiklan zie :) Click
-->> Here! utk lihat pakej ::






Redbloodsnow Copyright©

Petua Nenek Kebayan : Penjagaan Mata




Yuhuu...nih Nenek Kebayan nk turunkan petua² utk penjagaan mata ea. So that mata cucu² semua sentiasa cantik dan segar bugar gitu ^_^ Hikss. Tp Nenek ni, bagi je petua kat cucu...tp nenek sendiri yg praktikkan nyer idak kooo..haha.

Camno tue? :P Pape pun, below is the petua :)





BULATAN HITAM BAWAH MATA
- Hancurkan/tumbuk daun pudina segar dan letakkannya di sekitar bahagian mata. Biarkannya selama 10 minit sebelum mencucinya menggunakan air sejuk.


MATA SEMBAB
- Mata sembab boleh dikurangkan dengan menggunakan potongan ubi kentang segar. Caranya adalah dengan meletakkan potongan ubi kentang di atas mata selama beberapa minit.


KELETIHAN MATA
- Lembabkan 2 uncang teh ke dalam air panas. Setelah itu, sejukkan uncang teh tadi dengan memasukkannya ke dalam peti ais. Setelah ia sejuk, letakkannya ke atas mata selama lebih kurang 15 minit.












Blog Pilihan Entry Ini :)
:::::: ::::::
Blog Ardini Humaira
-->> Click SINI utk
view her blog :)

:: (nak being featured in this
section? Jadilah salah seorg
drdp pengiklan zie :) Click
-->> Here! utk lihat pakej ::






Redbloodsnow Copyright©

Petua Nenek Kebayan : Mengatasi Susah Tidur a.k.a Trouble Sleeping



Nih Zie nk sharekan kat uols camne nk mengatasi masalah susah tido or dlm ayat omputih, trouble sleeping ea noks. Ceaaa...mcm lah kau tak taw. HAHA :P So pd yg susag tido...

...sila praktikkan petua ni ea ^_-






First of all, uols kena cari buah pala ea. Siapa yg blur-blur mat jenin tak tahu camne rupe buah pala, sila refer pic di atas ea ^_^





Pastuh, buah pala tersebut di parut secukupnya and then dicampurkan dgn sedikit air. Kemudian tekapkan pada bahagian ubun-ubun di kepala. Insya'ALLAH...dgn izin ALLAH, teratasi ler...

...masalah susah tido kau tuh uols. Try ea. Mane taw kot kot betul berkesan ^_^












Blog Pilihan Entry Ini
::::::::::::
Blog Comey Nemo
-->> Click SINI utk
view her blog :)

:: (nak being featured in this
section? Jadilah salah seorg
drdp pengiklan zie :) Click
-->> Here! utk lihat pakej ::






Redbloodsnow Copyright©

Petua Kecantikkan : Penjagaan Bibir :)



Waduhhh waduhhh mongel nyer bibir..weewiitttt! Haha. nak bibir ala ala gitu x? Haaa nih dia zie kongsikan petua ek. Tp zie jarang giler ah nk praktikkan..hikss. So pd yg rajin tu...

...here u go :) Amalkan ea











1) Ambil madu lebah. Pure madu lebah akan lebih berkesan :)
2) Sapukan ke bibir pd setiap malam sebelum tido ea.
3) Dan biarkan je....esok pagi baru cuci :)



Pssttt...tak leh zie imagine kan weh if bibir kene harung dek semut ah...kehkehkeh :P Pape pun, HAPPY TRYING! :)










Blog Pilihan Entry Ini
:::::::::::::::::::
Blogshop Eazy Catalyst
-->> Click SINI! if interested
nk beli pure virgin
coconut oil for your
health purpose :)

:: (nak being featured in this
section? Jadilah salah seorg
drdp pengiklan zie :) Click
-->> Here! utk lihat pakej ::






Redbloodsnow Copyright©
<--- Nanged it if u like. Thanx :)

Petua Nenek Kebayan : MEMUTIHKAN GIGI


Alahaiii...lamenyerrrr Zie x bertukar menjadi nenek kebayan ek. Haaa nih meh meh...zie transformkan diri...kehkehkeh. Psssttt...syorga nyerrrrrr if gigi putih melepak n tersusun gitu ek.

Sape nak gigi seputih die angkat tangannnnn. Mak Nek pun nak gak taw...leh SILAU org tgk gigi Mak nek nnti...hahaha. HAaa nih petua die. Jom sama² kte amalkan :)


1) Gunakan abu daun kelapa yang telah dibakar untuk menggosok gigi.
2) Selain itu boleh juga menggunakan kulit manggis yang dibakar dan ditumbuk hingga halus. Gunakan ia seperti ubat gigi.
3) Insyaallah gigi akan kelihatan putih berseri tanpa banyak belanja.













Redbloodsnow Copyright©
<--- Nanged it if u like. Thanx :)

Cuci Muka Guna Limau Nipis Untuk Kecantikkan Kulit Muka :)


Dulu kan, time zie single². Zie selalu gune limau nipis nih wat cuci muke. Tp bersertakan dgn surah Al-Quran lah. Tp bile dh lame gilerrrr zie x gune kaedah nih lagi...

...teros koooo aku lupe surah Al-Quran ape yg perlu di bace kat limau nipis tuh sebelum di sapu kat muke. So merasa lah muke Dillah Zie sapu gitu² je tanpa bersurah Al-Quran...hehe






Oh ye, sebelum ko sapukan muka dgn limau nipis nih...ko cuci muke gune air paip gitu² je dulu. Pastuh...baru lah ko lenyek²kan limau nipis tuh kan muke ea, tuan² dan puan²...ceaaaa.

...bunyik cam expert nah tang bab² kecantikkan...kehkehkeh.





WARNING: (cewahhh berwarning² bagai siott...haha) MEMANG PEDIH OKEH. So pd yg x tahan kepedihan tuh (ex-specially pd mereka yg berjerawat), sila jgn gune kaedah nih...hehe. Tp pedih die, xde lah menyakitkan sgt.

...just pedih ala² semut²an je ^_^ Hiksss. Bile limau nipis tuh dh die lenyekkan seratanya di muke...biarkan sampai kering. Pastuh baru ko basuh ek.


Happy Trying uols ^_^








P/S:
-->> If zie jumpa makcik
yg turunkan ilmu nih pd
Zie. Nnti zie update gtaw
uols surah ape yg perlu
di bace. Sumpah Zie totally
x ingat. Tahap pelupa Zie
skrg mmg kronik dah :(




Redbloodsnow Copyright©

Utk Awet Muda Katanya... Hahaha. Iyo Kerr :P


Weeehuuuu...anda berani nelan air kunyit??? Haaa haaaa mule ler tuh ade yg uweekkk uuweekkk tanda x nak nelan tuh kan kan..hiksss. FYI, ea uol...zie adalah penggemar air kunyit yg tegar...ceaaa nak tegar aje ek, puiii..hehe.

Tonggang penuh segelas tuh pun zie dpt taw uols...hikhikhik (wat muke berlagak :P)





Selain itu kan...sirih n pinang nih lak, yg nih zie x tegar lah ea. Klo ade kwn mak zie yg mkn sirih pinang bertandang kat umah. Kompomm koooo aku jd org tua dok tompang sekaki mengunyah..hahaha.

Style zie minum air kunyit n kunyah sirih n pinang lak...kene di sertakan dgn selawat nabi sbyk 3 kali (standard ler tuh sbyk 3 x...hehe) Pape pun, air kunyit elok diamalkan utk kaum hawa.

Katanya awet mude. Tuh pasal lerr zie laju aje jd pengamal tegar...hahaha. Itu pun kalau rajin buat la :P Selalunya mak zie yg buatkan. Zie tggal gulpp gulppp sajork...hahaha.


...DASAR ^_^















Redbloodsnow Copyright©

Petua Nenek Kebayan --->> Petua Wajah Cantik :P


Uiii..lame kooo Zie x transform jd nenek kebayan kan kan kan...hahaha. So nih die, pepagi bute zie mentransformkan diri...aharkssss :P Dpt petua nih dari blog -->> TUAN URUCHIMARU (click to view his blog)

...So jom kte same same amalkan ea uols ^_- winksss




1. sentiasa dlm berwuduq ( air sembahyang penyeri wajah penghapus dosa )
2. baca doa ketika memandang cermin

Allahumma kama hasanta kholki fahassin huluki
Bermaksud : " Ya Allah sebagaimana engkau elokkan rupa parasku,engkau perelokkan perangaiku "


3. Zikir ringkas.....( Laila haillah muhammadarrasulullah )



sebagai muslim dan muslimah sgt2 digalakkan amalkannye insya Allah.........Semoga diperindahkan lagi wajah kita semua. Petua dgn mengunakan ayat² Al-quran lah petua yg paaaaaaaaaling mujarab koooo noks...hehe













Redbloodsnow Copyright©

Petua Nenek Kebayan --->> Strawberry


Haaa petua kecantikkan kali nih kan, its involve strawberry. Wahhh...advance kooo nenek kebayan nih. reti ckp omputih bagai. Nenek kebayan educated maaa, bkn yg duduk dlm gua merayap² kat dlm utan ea....kehkehkeh :P

Spt yg uols taw kan. Strawberry nih mmg byk khasiatnyer. Salah satunya adalah utk menambahkan seri pd kulit muke yg pucat lesu mcm nenek nih ^_^ Ia boleh di campurkan dgn mentega bg melembutkan kulit yg kering...

...atau digunakan bersendirian ^_^ So kite ikuti cara²nya ea..




Cara #1 (campur mentega)
1) Adunkan sedikit mentega cair dgn sedikit jus strawberry yg segar.
2) Sapukan campuran pd muka dan biarkan selama setengah jam.
3) Bilas menggunakan air suam dan volla!!! ko akan rasa cuuuu kesegarannya...hikss :P




Cara #2 (Digunakan sendirian)
1)Ambil sebiji strawberry yg merah ranum dan di belah dua.
2) Sapukan isi dalamnya ke seluruh kulit muka
3) Biarkan semalaman (lakukan sebelum tido). Tp if ade semut geget muke nnti...jgn salahkan nenek ea cu, ko salahkan strawberry tuh sbb mengoda semut...hahaha. KIDDING!!! :P
4)Dan bilas pd keesokkan paginya ^_^





Well, nenek lom lg kooo try amalkn petua nih. X tahan iman nenek tgk strawberry tuh. Lommmmm sempat di jamah kulit muke, terus ke dlm mulut dia dilantingkan...hahahaha.

Insya'Allah akan cuba gak. Leh nnti muke nenek idak nampak pucat lagi...sekurang²nya x yah pakai blusher bagai...jimat duit ape. haha :P









P/s:
-->> Psssttt...katanya kan bertuka jd
nenek kebayan. Harus bahasakan diri nenek
koooo....hahahaha. Gatal! :P







Princess Redbloodsnow Copyright©

Petua Nenek Kebayan --->> Payu Dara :P


Wow...seksi ko makcik. Siap pose lentok baring² lg tueee :P Hahhhh!!! guys reader sila jgn stim lak ko tgk ea...hahaha. So utk petua nenek kebayan ari nih, adalah petua utk penjagaan payu dara ^_^ hikss..

Ini petua utk payu dara membengkak ea. Khas utk ibu²...yg dara² lak, lom ler plak pnah nenek dgr ade kes tetek bengkak² bagai. Only ibu ibu je yg ade kene kes spt nih kot :P




So cara²nya adalah :

1) Daun kacang panjang dan daun sirih dibersihkan.
2) Ramaskan kedua-duanya hingga hancur dan tampalkan pada payu dara.
3) Buat berulang-ulang kali sehingga kering.
4) Cuci dengan air bersih.






Mcm tuh je caranya ea. Insya'Allah berkesan kot if di amalkan. if nk instant, gi aje ko kat klinik puan ea...hehehe. Pssttt...nenek lom pernah praktikkan ea. So x yah seybok dok ngiyau² tanya kesan ke x?

....sape eksen tanye, aku perhembat ngan tongkat bongkok tiga nih..hahaha :P












Princess Redbloodsnow Copyright©

Petua Nenek Kebayan --->> Madu Lebah


Pssttt...sekali lg kooo noks, Zie bertuka watak jd nenek bongkok 3 merangkap nenek kebayan..hahaha. So kali nih tips petua dari nenek kebayan nih adalah berkaitan dgn MADU LEBAH :)

So meh kite bc ayat² skema nenek ea :P -->> Madu dpt membantu kulit menjadi lembut sambil mengurangkan garis kedutan halus akibat kesan kekeringan. Utk menggelakkan/mengurangkan gejala nih...













Cara²nya Adalah :-
1) ratakan selapis madu pd muka dan biarkan selama 15 - 20 minit.
2) Tanggalkan ia dgn menyapu kapas basah (yg telah direndam dgn air mineral. If x pun, air suam pun ok gak. If mls, ambik je air paip..haha :P)
3) Uols yg mempunyai kulit jenis berminyak hendaklah mencampurkan beberapa titis jus lemon di dlm madu sebeleum meratakan nya pd wajah ^_^





Haaa...ikut steps die tuh ea. Insya'ALLAH, mulus n awet mude ler muke ko. Zie pun nak amalkan petua ginie. Ala² bermasker muke versi budget ekonomi kot...hahaha :P











Princess Redbloodsnow Copyright©

Petua Nenek Kebayan : Buah Epal


Yuuhuuuu uols...Zie petang nih bertuka watak jd nenek kebayan bg petua² bagai la ea noks...hehe. So here u go sedikit huraian a.k.a mukadimah skema for ur reference..ceaaaa, poyo...hahaha :P

Spt yg uols tahu (pd yg tahu) and tidak tahu (pd yg tdk tahu..hehe :P), Buah epal dipercayai dpt menyerap minyak dan merupakan bahan paling sesuai utk menyegarkan kulit berminyak.

So cara²nya adalah dgn....












1) Parut halus sebiji epal besar.
2) Ratakan nipis di seluruh wajah.
3) Baring dan biarkan pupuk ini selama 12 hingga 20 minit. Kiranya ala² ko pakai masker ler nih ea nyahs...hehe :P
4) Selepas itu bilas muka dgn menggunakan air suam.




So itu sajork petua dr nenek kebayan ea cucu² sekalian. Berjumpa lg di lain hari lg taw, cu... Hikkksss :P jom kite same² praktik jom uols, mane taw kot kot leh jd mulus gitu kulit kte...lalalalala










P/s:
-->> If ko ade petua kecantikkan yg
berkaitan dgn epal. Just left it kat
komen post nih ea. Sharing is caring
maaa...ko namo "mkn sorg" taw uols.
Tuhan marah...hehehehe :P





P/s Lagi:-
-->> Mane² buah epal pun boleh. Tp
khasiat epal ijau lg umphhh ko nyah :D






Princess Redbloodsnow Copyright©