Sesi Ke-11 --->> Belajar Bahasa Sarawak Bersama Cik Reddish


Morninggggg... Pagi nih rajin kooo Zie update kelas bahasa Zie nih...hiksss. So mehh, zie kasi uols terbelit lidah terkehel mulut nyebut ayat² tuh ek..hehe.




1) Pinggan
Ayat Bahasa Sarawak -->> Tapak
Contoh Penggunaan Ayat -->> "Kitak tolong kamek ambik tapak kat dapo lok."


Maksud Ayat --->> "Awak tolong saya ambil pinggan kat dapur ea
."



2) Merepek/Mengarut
Ayat Bahasa Sarawak -->> Ngereco (pronounce : Nge-re-co)
Contoh Penggunaan Ayat -->> "Benda kecik ya pun, kitak alu jd ngereco kedak tok."


Maksud Ayat -->> "Benda kecil tu pun, awak jd mengarut/merepek macam gini."



3) Lembik Semacam Je
Ayat Bahasa Sarawak -->> Tang Cair Jak
Contoh Penggunaan Ayat -->> "Mamat ya eh, nya straight ka? Mek diat nya cam tang cair jak rupa...haha"


Maksud Ayat -->> "Mamat tu kan, dia straight ke? saya tgk dia lembik semacam je...haha"




4) Mengamok
Ayat Bahasa Sarawak -->> Ngaro (Pronounce : Nga-ro')
Contoh Penggunaan Ayat -->> "Ya kamek malas nak madah dgn Ayu sal gerek nya ada mpuan lain. Alu moha nya madah nak ngaro miak mpuan ya. Kenak sik ngaro gerek nya pun, huh!!"


Maksud Ayat -->> "Tu yg saya malas nak bagi tahu kat Ayu tentang kekasih dia ade perempuan lain. Terus meradang dia gtaw nak mengamuk dak perempuan tu. Kenape tak ngamok kekasih dia sendiri, huhh!!!



Ok uols. That's all lesson for today. Praktikkan ea, jgn plak ko x praktikkan. Psssttt...best ape bile pelbagaikan bahasa nih. Leh nnti² if ade dak sarawak kutuk ko guna bahasa ibunda dorg....

Leh ko jwp balik gune bahasa sarawak gak. xde lah ko dok bodoh bodoh senyum sdgkan pd hakikatnya die kutuk ko :D Baru ternga nga die terkedut...hahaha :P












Princess Redbloodsnow Copyright©

12 comments:

Lady Dyla said...

dah buka shop dah k.zie... tahniah2...!

ardinihumaira said...

mengamok jadi mengaro? waaaa aku suka perkataan tu.. aku nak gtau deen kalo dia ado orang lain aku nak mengaro.. hehe

Hazzy Ishak said...

terbelit lidah nak sebut satu satu ayat zie

hehe

Redbloodsnow said...

ARDINI
-->> ishhh ko nih yang. xde ayat MENGARO lah. pepandai lak die tambah ME kat dpn ea...dushhh dushh.

NGARO je la weh. geget kang jari tuh baru taw...haha

* mEsSy * said...

suji dn murni jowk muke cekgu pepagi nih..

^_-

namakusuraya said...

memang tekehel lidah dibuatnya bila bercakap dlm bahasa sarawak nie.. adeii kena duk sarawak dulu baru fasih kot (",) anywhere thanks yer cikgu zie.. hehehe (",)

syahirul said...

salam.. mek sik faham tok apa juak yang kitak kakar...

Redbloodsnow said...

SYAHIRU
-->> Well kebykkn bhs melayu sarawak lamak :)

eyes143.. said...

suka word ngereco tuh.. hihi

Mr & Mrs Mikko said...

kalo bhasa brunei..
pinggan = kudut..
hihihih...

hehehehe...

shahrul said...

huih....memang meletop-letop lak isi sesi ke-11 ni kak..tegelak gk saye bace..hehe..
tenkiu2 kak..

=)

ddy the writer! said...

suka kmk post nok tk. thumbs up! maju sarawak. hahaha