Showing posts with label My Nenek. Show all posts
Showing posts with label My Nenek. Show all posts

Kerja Setengah Hari


Hari ni Zie ambil half day. Sebab sebelah petang ni Mak Nek ada appointment jumpa doktor. Sekarang ni syukur alhamdulillah... setiap 3 bulan, sekali Mak Nek jumpa doktor. Tak macam mula mula dulu.

...kalau time mula mula dulu. Setiap 2 minggu, sekali jumpa. Then reduce ke sebulan sekali. Now 3 bulan sekali. Syukur ...syukur. Tu tandanya Mak Nek dah semakin sihat. Walaupun kami berlainan agama (Mak Nek berbangsa iban dan beragama pagan), dia tetap nenek zie dan darah daging zie.

Akan tetap jaga dia sampai ke akhir hayat dia :* Semoga semakin sihat ye, Maknek sayang... 






Throwback Entry : Gawai's Eve



Selalunya weols tak sambut pun Hari Gawai. Kebiasaannya weols just wish our Iban relatives and families je. But tahun ni lain. Walaupun tak sambut mcm weols sambut Hari Raya. cukuplah sekadar makan² besar pada malam sebelum Hari Gawai :)

Memandangkan nenek tak balik kampung (nenek kalau di hantar balik kpg utk sambut Hari Gawai, kompom lepas tu tak nak lagi balik Kuching. In where nenek still lagi ada appointment dgn doktor. Tu yg tak hantar nenek balik), so zie buatlah Gawai's eve khas utk nenek.




Buat masak² sikit. Zie buatkan Roasted Chicken je. Buat ala² macam omputih buat turkey time Christmas Eve... hehehe. Happy je tengok nenek happy. Terharu dia. 2x dia bertambah makan. Ni je yg termampu zie buat. Hihi.

...nak ajak nenek pergi visit sanak saudara, dorg semua balik kampung. Takde di Kuching. Sepatutnya kalau ikut plan, aunty and uncle zie dari Brunei akan datang utk celebrate Gawai kat rumah weols. Tapi itu lah, last minutes dorg inform tak jadi datang atas sebab² yg tak dapat di elakkan.

Kesian nenek. Nangis kecil hati dia anak² dia tak datang. Bila Zie buat masak² untuk dia dan adik beradik zie dtg visit dia... terubat gak hati dia walaupun zie tahu, cucu lain. Tak sama perasaan tu dgn anak. But what to do kan. Bukannya dorg sengaja pun tak nak datang.

Apa² pun, Happy Gawai! Walaupun belated wish. hehehe





Nenek Masuk Hospital :(



Sorry uols, semalam tak update blog. Kebizian Zie dgn nenek dan kerja. Siapa yg ada follow zie di FB, sure dah tahu yg nenek Zie admitted hospital pada hari jumaat lepas. Balik je Zie dari overtime, emak gtaw keadaan nenek semakin memburuk.

...semakin lemah n sepanjang hari di tak boleh bangun. Hanya terlantar baring je. Mana taknya uols, dah berminggu dia tak makan sgt. Minum air pun tak brapa nak sgt. Tu yg sebabkan bdn dia totally lemah..

Call ambulans, tak sampai 15 minit... sampai ambulans.



Kebetulan plak malam tu husband on night shift, terpaksa ler zie yg bawa kereta n follow ambulans and bawa Mikail sekali. Sebab takde sapa di rumah nanti if husband dah turun kerja. 1st time follow ambulans. Perghhh...laju ow.

...zie plak yg cuak. Sebab takut org tak nampak zie follow belakang walaupun dah bagi double signal. Huhu. Sudahnya zie tak follow.... huhu




Kesian nenek. Gara gara nenek takde selera makan selama 2 minggu, kurang minum air... satu lagi penyakit lain yg nenek kena. Nenek disahkan kena sakit buah pinggang :( Kesian nenek...pilu hati tengok. 2 penyakit dia hidap dalam masa yg sama dah :(

...semoga nenek cepat sembuh. Itu je yg weols semua harapkan... Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.





Xray Ke-2 Nenek di Poliklinik



Hari Isnin lepas, Zie ambil cuti separuh hari (belah pagi) sebab nak bawa mak nek follow up kesihatan dia di Poliklinik. Disebabkan nenek kategori warga emas, so takde ambil nombor bagai. Masuk terus proceed check up.

Mula mula check kahak. Lepas tu baru ke bilik X-Ray. Weols di layan dgn baik :) Siapa kata klinik kerajaan tak bagus? Dilayan dgn baik taw.. thumbs up. Lepas siap semua, tunggu keputusan kahak plak.




Part nak tunggu keputusan tu makan masa sikit. Sampai kebosanan Mikail. Ajak balik koooo dia. Hahahaha. Sebab dorg tak gitaw brapa lama akan tunggu. Tapi zie ada terdengar dorg berborak sesama sendiri. Ambil masa sejam utk siap. 

And true enough... sejam beberapa minit lepas tu, result keluar dan jumpa doktor lepas tu. Bila doktor tgk keputusan Xray nenek, ada progress... tapi lambat katanya. So, terpaksalah dia extend another more 1 month utk nenek on medication.

Kalau sebelum ni 6 bulan je. But now, jadi 7 bulan. Dan nenek baru je nak masuk 3 bulan on medication. Still got a longggg way to go... phewww. 2minggu sekali ke klinik. Speedy recorvery, mak nek!







Borneo Medical Centre : X-Ray Nenek




15 September yg lepas, bawa nenek pergi X-Ray di Borneo Medical Centre atas saran Dr. Chan dari Chan Clinic. Sebab check darah, result hanya tunjuk low blood pressure je. Bila Dr. Chan dengar di bahagian belakang nenek ada bunyi bunyi...

...dia sarankan Zie better bawa nenek pergi X-Ray. Perhaps dapat jumpa something.




So here we ar at Borneo Medical Centre. Wrong timing zie pergi...sepatutnya awal pergi sini sebelum jam 8:30am. Baru senang dapat parking. Zie sampai di Borneo Medical Centre almost 9am.... azab kooooo cari parking. 

...Terpaksa zie parking di tepi jalan dan sgttttt lah jauh dari Borneo Medical Centre. Tawakal je aku masa tu taw. Siapa doa-doa mintak Allah lindungi kereta supaya tak kena pecah or kena saman. Haha :P

Alhamdulillah... selamat ^_^ Lain kali pergi awal if nak ke sini. Lesson learned :D






Nenek masa dorang nak perform X-Ray. Kesian kat nenek coz badan nenek dah bongkok sikit . Jadi amatlah susah nk tegakkan badan. But no choice... terpaksa gak. Sakit nenek masa tu :( Kesian... Tp nak buat camne kan. Dah procedure X-Ray gitu...





Tunggu nurse panggil dia keluar. Weols tak boleh masuk. So hanya menanti di luar je and tengok dia dari cermin. Pilu hati tgk keadaan nenek :(

... oh ye, skrg ni nenek dah tinggal kat Zie. Tak tinggal kat kampung lagi. Sebab senang zie nak bawa dia ulang alik ke klinik or hospital.










Result X-Ray nenek :( Sangat tak bagus. Masa Zie terima ni walaupun report bukan doktor punya handwriting (hehe..paham paham je la tulisan doktor. payah nak baca...hehe), still gak tak paham apa di tulis tu. Hahaha.

Once dah dapat X-Ray dan report, weols terus ke Chan Clinic. Jumpa Dr. Chan plak. Sebab dia yg merawat nenek pada masa tu. Masa tu risau sgt sgt...sebab tgk X-Ray tahu result tak bagus. Next entry zie sambung story lagi ye.

...kali ni entry di Chan Clinic plak :)




It's Gawai Day... Happy Gawai Day, Mak Nek! :)



It's 1st day of Gawai hari ini. since zie ni mixblooded (half malay, half Iban)...so zie nk wish kat Mak Nek zie dan juga kazen² zie yg berbangsa iban, selamat menyambut Hari Gawai Dayak! :)

...gayu guru gerai nyamai deh auk..hehe. Adeh, tercakap bahasa iban ler plak...kehkehkeh. Lamaa arr tak jumpa mak nek :( Mak nek dok rumah panjang kat nunnnn jauh kat kwsn pedalaman (Semanjuk, Engkilili). Kena 4 jam jalan kaki baru sampai :(

Rindu arr kat mak nek. Sure Mak nek tgh dok meriah sambut Gawai...hehe.









Blog Pilihan Entry Ini :)
:::::: ::::::
TEKNIK FBO
-- Click SINI :)
sekiranya berminat menjana
pendapatan lebih melalui
Facebook ^_-

:: (nak being featured in this
section? Jadilah salah seorg
drdp pengiklan zie :) Click
---- Here! utk lihat pakej ::






Redbloodsnow Copyright?

Bawa Mak Nek Bertandang Ke Umah Along ^_^


Since Mak Nek dtg bertandang kat umah zie only for short period time je, which is ptg nih sampai esok ptg dah blk kpg lg...so sadddd, bile kejappp je jumpe mak nek :( x dpt nk gata² manje lelame weh..hahaha.

Mak nek dtg sini atas urusan JPN :) Nih weols nk gi umah along...





Nasib baik ko beli keta beso along oiii...senang nk sumbat kaum kerabat ramai²..hehehe.





Dah kat umah Along sudah ^_^ Ngeee... Oh ye, yg pakai baju tuh bukan Zie ek.Tp Omak Zie...santai jek die nyandar kat kosi tuh ek....huhu. Meanwhile zie lak, bile gi umah Along...

...KOMPOM WEH aku dtg gila dgn si sombong nih.


**
**
**
**
**
**
**
**
**
**
**
**
**
**


...Ngan si putih keji yg jahat nih arrr..hahaha. Dah semakin beso dh nyau sekor nih. Semakin beso, semakin sombong woi. X nak kene usap kepala bagai..puiiii. Rupenya betina, muke cam jantan...ape kes???? Hahahaha.

..tuh arrr enko nyau, garang sgt. Kan dh mcm jantan dh aku tgk tuh. Langsung xde kelembutan di wajahmu..ceaaa...haha.















Redbloodsnow Copyright©

Meet My Mak Nek :)


Haaa uols, say hi hi kat Mak Nek Zie. Namo kasi assalammualiakum ea. She's non-muslim, she's iban ^_^ Ini lah die omak kpd omak Zie. Baru dtg dari kpg aritu, nih time die ikut fetch zie balik keje...ko tgk rambut die noks, TIADA SEHELAI UBAN pun ea...vanggaaa vanggaaa.

...rasenyer umur mak nek almost 70 tahun kot. X sure gak Zie. Rambut die x pnah dye bagai taw. mmg dh genetik dorg rambut x beruban. Hopefully Zie turut mewarisi genetik itu...hehehe :P






Sebelum balik ke umah, weols singgah jap kat kedai KEK LAPIS AFIFI utk collect payment Zie :) Siape nk order kek lapis originally from sarawak, sila² lah ea click name KEK LAPIS AFIFI ^_^













Redbloodsnow Copyright©