Showing posts with label KPJ Specialist Hospital. Show all posts
Showing posts with label KPJ Specialist Hospital. Show all posts

Pergi Sekolah Elok Je, Tetiba Demam



Ni masa awal pagi Zie hantar dia ke sekolah dia. Elok je dia ceria dan tak demam. Maybe time tu belum start panas kepala dia kot. Consider Mikail baru² nak rasa tak sedap badan. No wonder lah time mandikan dia, dia ada kata dia demam and nangis. Bila Zie rasa kepala dia, tak panas pun.

...so Zie assumed dia malas nak ke sekolah. Kesian dia. 




Dalam jam 11am gitu, Zie terima Whatsapp dari Cikgu kelas dia mengatakan dia demam. Kuat panas kepala dia kata cikgu dia. Terus lah gelabah Zie pecut kereta fetch dia. Less than a week dari demam....demam lagi. Alahai... risau di buatnya.

Kali ni hilang selera makan dia.







Sampai je kat rumah, terus tukar baju and terus pecut ke KPJ Specialist Hospital untuk pead dia sendiri check up dia. Tak nak dah bawa dia ke klinik biasa. Risau coz kurang seminggu baru sembuh dari demam panas, dah kena lagi. Emak mana yg tak risau kan.

Lepas doktor check dia, doktor suruh pantau demam dia. If tak turun dalam masa 3 hari, then come back lagi jumpa dia. Syukur, keesokkan hari dia dah okay sikit. Lepas tu Zie terus suruh dia rehat selama seminggu je lah. Tak nak dia demam balik gara² tak cukup rehat dari baik demam.

Zie paling takutif Mikail demam. Mikail ni once kena demam, suka nak sampai seminggu lebih dah panas dia tahap menakutkan. Memang tak tidur malam berjaga dia. Syukur kali ni less than 3 days je. So far dia skrg zie bagi makan vitamin Scot's Emulsion je. Utk imune sysem dia.



8 Bulan Mengandung, Baru Buat Buku Pink?!



AMARAN : Entry ni agak panjang. Buat pregnant mommies yang berdepan dengan situasi sama macam Zie, di nasihatkan baca sampai habis. Haha. 



Di Entry --> Throw Back Entry : 35 Weeks Check Up di KPJ Specialist Hospital, Zie ada mentioned tentang baru register kandungan dan buat Buku Pink di Klinik Kesihatan Ibu dan Anak (KKIA) pada usia kandungan 33 minggu (bersamaan 8 bulan), kan? 

Story dia macam ni, sebelum ni... masa zie register kandungan di KPJ Specialist Hospital under Dr. Tan Yiap Loong, Zie ada refer kat Dr Tan.... if nanti Zie decide nak beranak di hospital kerajaan, boleh ke bawa buku ni. Sebab Zie ever dengar rumors kata tak dapat sekiranya tak ada Buku Pink (buku dari KKIA)...So Dr Tan gtaw ler... no such thing! KKM have to attend and terima.

So zie okay ler, since dah refer kan. Then  masa kandungan Zie 5 bulan dulu, Kakak ipar Zie pun ever gak bagitahu kat Zie, wajib daftarkan kandungan di KKIA walaupun check up di swasta. Terus Zie call KKIA dikawasan kediaman Zie. Then 1st thing nurse tanya, "Plan nak beranak kat mana?", masa tu memang plan nak beranak di KPJ hospital je.

So nurse kata, "kalau macam tu takde masalah, Puan. Asalkan kandungan puan ada doktor yg pantau." So lega zie dengar. Tak tahu gak ada akan mendatangkan masalah di kemudian hari. Masa kandungan Zie dah 8 bulan (in 33 weeks to be exact), tetiba zie menyuarakan kat kawan seopis Zie, macam nak tukar fikiran je. Tak nak bazirkan 15K untuk beranak di KPJ (sebab kalau ada complikasi, jangan² sampai 20K...fuhhh) sedangkan if Zie beranak di hospital kerajaan, free of charge kalau guna GL suami (bukan free gak ler sebenarnya, akan di potong gaji kemudian hari nanti time pencen dengar²), siap dapat 2nd Class Room lagi tu ikut kelayakkan pangkat suami.

So Zie suarakan ler kat kawan seopis gtaw nak beranak di hospital kerajaan je lah, tapi takde buku Pink kata Zie. Then google lah segala bagai info, semuanya rata² kata perlu buat & daftar dgn KKIA sekiranya nak beranak di hospital kerajaan dan sekiranya plan lepas beranak, nak register kelahiran di KKIA....wajib!

Alamak! Terus susah kooo hati Zie. Sebelum zie call KKIA tmpt Zie, Zie tanya dulu dengan kenalan FB zie (bini kepada kawan husband sebenarnya, sama² anggota time dorang berkhidmat di Sri Aman, Sarawak dulu)... perlu ke? Dia ku Jururawat di KKIA jugak. Nasib! Yup....after referring dengan dia, wajib register dan buat buku pink.

So tawakal je la call KKIA di tempat Zie utk tanya dan uruskan semua benda alah tu. 

Sampai je di KKIA Pantai Damai, dup dap dup dap terussss kooo jantung. Kan kita ni selalu dimomokkan dengan statement "Haaaa...jaga kau. Siap ler kena marah dengan nurse kat situ". So mindset terus dah set, habis lah aku....malu arrr kena bebel ni nanti.

But to my surprise.... tak koooo! Siap layan zie dengan senyuman. Sedikit pun dorang takde masam muka. apa dorang kata "Takpe, kami uruskan. Ni ada buku dari KPJ ni. kami dapat refer melalui sini. Takpe. Sebab Puan dah memang ada check up dan ada rekod.."

Fuhhh...lega selega² nya. Proses register buku pink, yup...memang makan masa. Memandangkan Zie belum kena injection kancing gigi, dorang terus bagi lepas buat buku pink tu. Selamat duit iols...haha. Sebab by right in next appointment di KPJ, baru akan terima injection tu.

Lepas semua proses dengan nurse settled. kena jumpa doktor plak. Dr. Safarina time tu on duty. Dr Safar sarankan agar Zie follow up di 2 tempat. Di KKIA dan di KPJ juga memandangkan Dr Tan dah lama dah taking care kandungan Zie. Nanti dia just refer menggunakkan report dari Dr Tan je.

Zie memang no problem. Sememangnya plan utk follow up di 2 tempat.






Alhamdulillah, hampir 3 jam berurusan. Akhirnya siap sudah proses register kandungan di KKIA. Yayy yayyy! Zie dah ada buku pink...yay yayyy! Tak risau dah if nak beranak di hospital goverment. Hihi. Kata nurse dan doktor...time nak beranak nanti, WAJIB bawa kedua² buku - Buku Biru dari KPJ dan Buku Pink dari KKIA. By the way, the reason why uols wajib buat buku pink walaupun uols buat check up di swasta? Sekiranya dari Pregnant - Beranak - Register Kelahir - Baby Check Up semua uols buat di swasta.... then tak perlu ye uols. Sebab tu orang kaya tak pernah merasa pijak kaki di KKIA...haha.
Tapi sekiranya your plan are --> Pregnancy - Beranak je check up di swasta. Selepas tu, register kelahiran dan baby check up setiap bulan uols plan nak buat di KKIA. Then...di sini lah buku pink tu AMAT penting. Kalau tak, uols akan di kategorikan Late Booking. If kena late booking ni, dapat memang dapat.....tapi agak sukar lah. Hidup kita, jangan susahkan kerja orang lain semata² nak urusan kita sendiri senang. Ingat kita sorg ni je ke nurse² di KKIA tu nak handle. Bertimbang rasa. Jangan biarkan uols jadi Late Booking. Seelokknya register sebelum beranak.

Andai kata tak nak ikut macam Zie, follow up di 2 tempat. Time uols nak register tu....uols just bagi tahu je kata nurse yg attend uols tu, yang lepas ni...semua follow up, uols buat di klinik swasta. Nanti ada lah nurse tu terangkan procedure camne. Jangan takut, nurse KKIA tak garang. Dorang semua friendly and sooo helpful. Zaman nurse KKIA garang² dah berakhir dah. Skrg zaman semua nya friendly. Tp kalau nurse di hospital kerajaan tu...depends dgn personality nurse itu sendiri lah. Tak semuanya garang² ye. 

Berbalik kepada kes Zie, Dr. Safar siap dah tetapkan tarikh czer zie on 7.3.2019. Tapi....2 minggu selepas appointment ni, tarikh czer zie terpaksa suruh Dr Safar tukar lagi. Sebab.... Bersambung in next entry ye. Hihi. 

InshaAllah Isnin ni zie sambung....




Throw Back Entry : 35 Weeks Check Up di KPJ Specialist Hospital



Letih je rasa kena buat follow up pregnancy 2x...hehe. Sebab sekarang zie dah start 1 minggu 1 kali check up di Klinik Kesihatan Ibu dan Anak (KKIA), meanwhile 2 minggu 1 kali check up di KPJ Specialist Hospital. Nasib gak baru je sebulan start check up di KKIA...haha. Zie on 33 weeks baru register kandungan zie di KKIA.

Ingatkan if beranak di hospital kerajaan, boleh je bagi dorang buku mengandung dari KPJ. Boleh tu memang boleh....tapi urusan pendaftaran di labour ward nanti akan jadi rumit sikit. Tu nanti, kemudian zie share story ye. Untuk rujukan semua ^_^ Kot kot ada yang sama kes macam Zie, senang nak refer kat blog post Zie nanti.

35 weeks check up ni routine dia, just checking baby's growth and mana² yang patut. Sekali terus dengan detailed scan. Apa yg bestnya...kali ni check up, baby NM terus show muka diaaaaaaa. Wahhhhhhh, excited gilerrrrrr kooooooo akuuuuu uols. Hahaha. Terus says, "YES! Finally she showed her face. Thanked, god!"...haha.









Emak immediately jatuh cinta kat awak, anak! hehe. Sayanggggg dia! Bila tengok result dari 3D scan ni, macam ala² muka abang Irfan dia.  Cam sebijik je dengan gambar 3D abang Irfan dia masa dalam kandungan dulu. Alhamdulillah, Allah swt izinkan weols tengok muka dia dalam kandungan. Syukur sangat².



Result check up, semuanya normal. Takde sebarang masalah pada baby so far. InshaAllah...gitu lah hendaknya sampai dia selamat dilahirkan dan sampai bila². Aminnnn




However... huhu. Before ni, KKIA tetapkan tarikh C-section Zie pada 7.3.2019 di Sarawak General Hospital (SGH). Bising Dr Tan...huhu.Sebab based on due date Zie (26.3.2019), Zie baru je masuk 37 weeks masa tu. Means, nurse dan doktor di KKIA salah kira. Dorang guna latest due date 17.3.19 in where yg ni, bukan actually due date zie. Kan EDD ni sentiasa berubah² je. Mesti follow 1st due date masa mula² Zie di sahkan pregnant...which is on 26.3.2019.

Sudahnya, terpaksa ler Dr Tan, tinggalkan Note kat buku Biru zie untuk zie bawa ke KKIA in next check up untuk doktor di KKIA uruskan pertukaran tarikh Czer zie di SGH. Untuk pertukaran tarikh ni, in next entry Zie storykan ye...hihi.

Pssstt....banyak nah kesinambungan kan. Itu la kau Zie, malas lagi nak nulis blog. Asyik² throw back entries je memanjang. Kekangan kerja ni haaa yg buatkan blog tak update. Kalau ada masa sikit, idea pulak takde nak mengarang. Haishhh.... 




Balik dari KPJ, weols brunch. Lepas brunch, laparrrrrr. Huhu. Tak sempat breakfast.



Balik dari breakfast, Zie terus ke Rene Beauty Centre. Nak berFoot Reflexology. Sejak dah sarat bulan ni, Seminggu sekali zie gi berurut kaki. Sakit sangat². Mujur tak setiap hari kaki ni sakit². Tapi dalam seminggu, memang akan kena serangan sakit kali ni. Normal utk ibu mengandung. Bengkak kaki tak sangat... cuma tu la, terasa nyilu & kebas² je. Susah nak explain rasa sakit tu.

Kadang² sampai ke pinggang. last pregnancies, tak pernah kena ginie. huhu. Macam ni lah emak kita mengandungkan kita dulu kan. Huhuhu. Sebab tulah syurga kita di bawah ibu....

Balik dari foot reflexology, terus ke rumah emak mertua. Pastu, balik. Tak larat nak jalan² shopping. Jalan sekejap je dah semput.




Alhamdulillah.... It's a GIRL!!!




Throw back entry ^_^ Last week, pada 7.11.18... adalah tarikh untuk pregnancy check-up appointment Zie di KPJ Specialist Hospital. Masa ni kandungan Zie dah 20 weeks 4 days. Kali ni check up, fuhhhh.... berdebar² Zie tunggu doktor sampai taw.

Zie pilih belah malam. Senang, tak perlu nak ambil cuti bagai. Balik kerja terus ke KPJ. Bila doktor panggil nama, wahh...teruja dia semacam je. Why? Sebab kali ni check up, doktor akan buat Detailed Scan. Bermaksud, gender baby akan di ketahui ♥






Alhamdulillah uols, kali ni zie carrying a baby girl! So uols, perkenalkan baby NM (nama yg zie dan husband pilih sejak tahu 2012 lagi ni tau. Masa tu Zie pregnant Mikail... hehe). Langsung gak Zie nak namakan anak dengan nama tu.

Maksud nama tu dalam islam --> Cahaya Anugerah Allah ♥




Alolololo.... baby NM malu. Dia dok neriap je sepanjang check-up ni taw. Huhu. Terus tak dapat nak nampak bahagian depan baby (muka dan jantung). Comel je kaki kecik tu. Sayanggggg sangat² kan anak bungsu emak ni taw. Will going to be my one and only daughter, InshaAllah. Andai Allah swt izinkan ♥♥♥




Hmmmmm...sangkut gak zie dgn benda alah ni. Siapa yang ada Gestational Diabetes during pregnancy, such akan tahu benda alah ni. Huhuhu. Report ni di Panggil --> Blood Sugar Monitoring Report...alahai. Yes, zie ada high blood sugar levels. Redho.... huhuhu

Last GP4J test (minum air gula) pada 15 weeks aritu, readings dia 9.6...tinggi giler. Alahaiii. 




Takpe, new experience for me. Terpaksa lerrrr diet dari semua makanan manis yang takde khasiat. Yang berkhasiat, Zie still ambil cuma cut pengambilan dia into half. Sebab tak nak gak zie baby nnti takde khasiat...pepandai lah zie control my sugar level since dah ada benda alah ni.

3 days in a row kena cucuk tangan. Still not too bad if compare dengan cucuk insulin tiap² hari kan. Insha'Allah...tak akan sampai ke tahap tu hendaknya. Mudahan next GP4J test, Zie bebas dari Gestational Diabetes ni. Aminnn Aminnnnn....




Mikail Kena Hay Fever @ Allergic Rhinitis




Kesian Mikail. Dari umur 4 tahun sampai ler sekarang (masa sebelum ke ENT Specialist ni), asyik fluuuuuuuu je dia memanjang. Jumpa doktor, doktor bagi ubat flu biasa....nasal spray biasa. Still macam tueeee gak Mikail. Silap Zie, tak terus bawa dia ke ENT Specialist (Ear, Nose & Throat Specialist). Kalau terus je ke pakar ENT, sure takde la bertahun.

Masa dia umur 4 tahun, on & off je dia kena Flu (tak sampai demam...just flu je). Masuk umur 5 tahun, haaa situ dah nampak cam semakin kerap. Kadang² setiap bulan flu. Dengar orang cakap, dia resdung coz tanda² dia ke arah tanda² resdung. So beli Memoreen, good utk remedy redung.

Bebulan consume, hilang...then lepas, start balik. So stop amalkan memoreen. Macam tak berkesan dah dengan Mikail. Sejak tu, zie risau sangat². Sampai mata dia gatal² & bengkak....kesian anak mama. Maaf, mama khilaf. Sampailah one day, baru tergerak hati nak google... penyakit apa ya ada berkaitan dengan flu setiap hari.

Syukur Zie jumpa entry dari website ni --> Resdung, Alahan Rhinitis dan Selsema (klik untuk baca). Part pertama yang Zie baca adalah Simptom² Resdung (kannnn dok dgr org kata, Mikail ada resdung kannnn). Tapi, hanya 1 dari 5 Simptom² Resdung je Mikail ada. The rest semua tak ada. So beralih ke bahagian Alahan Rhinitis plak.....




Once baca Simptom² Allergic Rhinitis ni, kelima² simptom tu ada pada Mikail. Nahhhhh! Betul lerr firasat zie kuat mengatakan mikail bukan resdung. Tapi allergic. Cuma tak tahu dia allergic apa. So bila ke semua simptom Allergic Rhinitis (also known as Hay Fever) ada pada Mikail dan dalam artikel tu pun sarankan untuk kita ke pakar ENT tu pemeriksaan lebih details...

Terus Zie call KPJ Kuching Specialist Hospital untuk setkan appointment buat Mikail. Since klinik pakar ENT tu tak bukan pada hari sabtu. Terpaksa lerrr hari Isnin zie ambil half day leave. Bawa Mikail ke pakar ENT sama² dengan husband. Baby Irfan tak bawa...tinggal kat rumah je sebab tak digalakkan baby ke hospital unless baby yg perlukan rawatan.

So baby Irfan stay dengan emak Zie kat rumah.




Selepas Dr David (pakar ENT) checked Mikail, yup...as expected, Allergic Rhinitis. Gambar tu zie terpaksa hitam putih kan. Kang geli plak uols tengok. Haha. Syukur, Mikail still belum kategori teruk. Tapi ada bengkak sikit dah benda alah tu (lupa apa nama sains benda alah tu. Hahahaha).

Dr David kata lagi, if teruk... terpaksa di operate. Fuhhh! Gerun dengar. Doktor suruh makan ubat selama 1 minggu je. Dan guna nasal spray yg dia akan prescript setiap hari.



Dua ubat ni Dr David prescripted untuk Mikail. Aerius Syrup tu, Zie bagi selama 7 hari je. Dan untuk Nasonex nasal spray tu....pun zie bagi selama 7 hari je. Tak nak lah zie setiap hari spray dia. If tengok hidung dia start gatal²...haaa baru zie spray. 

Moral dalam entry ni... selagi uols tak jumpa doktor yg pakar dalam bidang sakit masing². Jangan dengar cakap orang or jangan gak based on googled simptom. Google untuk info je boleh...tapi MESTI gak jumpa doktor. Jangan memandai² je. Contoh, kot kot lah ada parents yang terbaca entry zie ni. Tengok zie ada tayang apa ubat untuk rawat allergic rhinitis tu. Terus pi pharmacy, beli pastu terus bagi anak makan. No no...tak boleh gitu ye uols.

Kena gak sahkan dengan doktor. Biar doktor yg bagi ubat apa utk di makan. Mana tahu uols rasa allergic rhinitis, tp sebenarnya resdung....haaa, bahaya tu salah makan ubat. So, dapatkan info... pergi doktor untuk buat pemeriksaan.

Sekarang, alhamdulillah. No more flu dah mikail. Kalau tak.... SETIAP HARI okay. Mak Bapa mana yg tak risau, betul tak?...




3rd Pregnancy Diary : OSCAR Scan & GP4J test a.k.a Minum Air Gula




Check-up untuk minggu ke-12, kali ni OSCAR Scan. Scan untuk tengok sama ada baby ada penyakit down syndrome or not. Alhamdulillah, result adalah normal. Hopefully gitulah hendaknya bila dia lahir lagi. Aminnn aminnn.

My Gynae suruh, sebelum next appointment check up...make sure zie buat GP4J test dulu. Blur sekejap Zie apa tu GP4J...haha. Kalau di KKIA, nurse akan gtaw -- Minum Air Gula. Haaaa kalau tu, Zie tak blur. So tanya gak ler apa tu GP4J test, then my Gynae explain then baru tahu GP4J tu adalah Glucose Test during Pregnancy. Yg orang kita selalu akan sebut... "Nanti nak minum air gula...bla bla bla".

Ayat doktor kooo uols, idak paham iter. hahaha. If tak paham, tanya... jgn buat² paham. Betul tak? ^_^





Zie buat OSCAR Scan pada hari Rabu, hari Sabtunya plak Zie sekali lagi ke KPJ Kuching Specialist Hospital untuk buat GP4J test ni. Kali ni tak jumpa my Gynae. Terus direct lab hospital tu. Tak lama tunggu, terus giliran zie. Satu je best check pregnancy di hospital swasta, tak perlu nak ambil leave. hihi

Zie selalu pergi belah malam or hari Sabtu. Jimat my leave. hihi




Steps dia sama je macam biasa di KKIA -- Puasa selepas 11pm, ambil darah pastu minum air gula. Then tunggu 2jam. Still tak boleh makan or minum air selain air kosong. Bezanya di swasta, air gula dia berperisa...yipppiiiieee!!! Rasanya dia still uweekkkkk...but not that bad as di KKIA. Yang plain je tu

...syukur dapat merasa perbezaan follow up check di KKIA dan di swasta. Both layanan bagus, cuma masa menunggu je beza lah. di KKIA, of coz ler lama. Ramai orang bah....kan Free. Di swasta, masa menunggu...of coz cepat. Sebab tak ramai orang.




Pukul 12:30 tengah hari, baru selesai semuanya. Perut lapa tahap...aduhaiiiii. Sampai pening kepala. Zie alas perut makan chicken floss bun ni je. Tak nak mengejut makan heavy dish. Kang meragam plak perut nanti. Sampai rumah baru zie makan nasi.

Result dia, on Monday baru my Gynae staff call zie untuk inform result dia. To my suprise. 9.6 koooooo reading dia. PENGSAN! So i am officially disahkan ada diabetes gestasi (kencing manis semasa hamil). Sangatttttttt lah tidak best okay uols. My Gynae suruh Zie on diet. huhuhuhuhu. Harap² next GP4J test nanti turun sugar level zie....aminnn aminnn.

Reason why sugar level zie tinggi? Is because masa 1st trimester, Zie EVERYDAY makan gula² Hacks untuk hilangkan loya teruk Zie. Makan asam boi, tak jalan. Makin buat teruk muntah, adalah. Huhu. Sudahnya baruuuu je stop makan gula² hacks sebab alahan dah beransur hilang, few days after that.... kena plak minum air gula. Mahunya tak shoot tinggi.

So solutionnya, jaga pemakanan lerrrr iols. Hu hu hu. Doakan Zie bebas dari kencing manis during pregnancy ni ye uols. Not cool okay...not cool! Hahaha





3rd Pregnancy Diary : Check Up 7 Minggu





Merujuk kepada entry ini ---> I'm Back and I'M PREGNANT!!!! (klik untuk buka), Dr. Tan suruh datang balik dalam masa 2 minggu dari last visit hari tu. Memandangkan dorg bekal bagi Zie Buku Biru (Kalau kat KKIA, buku Pink...hehe), just bagi Zie appointment card ni zie, so semangat kooo datang awal dengan husband lepas balik kerja.

Punya lerrrr syok weols tunggu. Tak perasan lerrrr plak dorg ada letakkan Memo kat pintu tu gitaw dorang ada function malam tu. Tunggu sampai 1 jam taw...bongok nah. Haha. Nasib nurse kat KPJ tu tanya... "You waiting for Dr Tan, is it?".... kalau di tak tanya, memang tunggu sampai 7pm kot. haishhhh

Hairannya dorang tak call gitu klinik tutup malam tu. Bukannya takde appointment pun....huhu. redha. So keesokkan hari zie call dan tanya dan reschedule balik tarikh appointment. Zie pilih untuk pergi pagi hari Sabtu.





Memandangkan masa tu husband still OPS.... kebetulan plak emak zie balik kampung, Nenek Iban zie meninggal, sebab zie mengandung and perjalanan ke rumah panjang nenek jauh like 4 hour on road + 1 hour jalan kelapa sawit (jalan berbatu besar)... mak tak izinkan zie ikut sekali. Tak nak nanti jadi apa² plak kat kandungan dan Zie, Zie akur.
So zie bawa Kak Midah untuk temankan Zie check up pregnancy. Senang sikit nant ada yg jaga Irfan dan Mikail masa Zie check up.





Video masa zie check time tu. Hihi. Disebabkan Zie dah kencing (sepatutnya if nak buat ultra sound scan, jgn kencing. So that senang nampak baby kat dalam tu. Lupa plak zie part ni). Nasib ada gak lerr nampak sikit si kecik buat hati kat dalam tu.

Kalau husband yg temankan, takde nya dia nak ambil video bagai ni. Dr Tan tak kesah pun, Kak Midah sebelum rakam, dia minta izin dulu. Dr Tan just say "Sure, go ahead" ♥ Priceless moment....Xoxo






Sebelum balik, weols singgah kat Secret Recipe untuk lunch. Ni yg bestnya bawa kak Midah. Sure dia akan melayan Irfan. Dah mcm jadi anak dia plak Irfan. Hahaha. 




Yg ni kak Midah nye. Chicken Cordon Blue kalau tak silap.




Zie, like always if ke Secret Recipe....sure punya akan order Thai Fried Rice ni. My favourite! Hihi. Separuh je dapat zie habiskan. Kenyang gilos. Time 1st trimester, makan sikit je...dah kenyang. Tp once dah masuk 2nd trimester ni...aduh haiiii, tiap saat nak makannnn je kerja. Haha

Apa² pun, thanks kak Midah temankan adikmu ini check up pregnancy. ♥U




I'm Back and I'M PREGNANT!!!!






Tadaaaa!!! A welcome back news untuk uols. Inilah the reason why blog Zie lama tak berupdate. Alahan teruk time 1st trimester aritu. Sekarang baru je masuk 2nd trimester ♥ Sure uols terkejutkan...and sure tertanya tanya brapa umur anak zie yg ke-2 sekarang. Hihi.

Anak kedua zie berumur 10 bulan sekarang. Dan zie pregnant lagi masa umur dia baru 7 bulan. Bermaksud... selepas 7 bulan beranak secara pembedahan (Caesarean section), Zie pregnant lagi. Rezeki Allah swt uol. Bukankah sepatutnya 18 moths - 24 months baru boleh mengandung selepas C-section? Yup... sepatutnya gitulah uols. Itu plan doktor, jarakkan.

But Zie tak ambil any ubat perancang coz not good for my health. Effect dari ubat perancang (injection & Pills), buatkan badan Zie everyday sakit. If nak ambil Birth Control Implants or IUCD tu, tak nak lah zie. So sendiri control, kira kalendar macam zie planning untuk jarakan Mikail - Irfan dulu.

Tapi tu lah uols, kita hanya merancang...Allah swt yg menentukan. Camne entah, sekali je... SEKALI sahaja zie tersalah kira, terus conceived. Haha! Sekali check tengok, Double Line koooo. Terjawap sudah kenapa sebelum tahu diri pregnant, setiap minggu akan demam dan sakit². Rupanya berbadan dua. Hihi. Alhamdulillah....




Zie dan suami confirmkan kehamilan zie di KPJ Kuching Specialist dan sekali gus register kandungan zie dibawah jagaan Dr. Tan. Dulu Dr Tan juga yg jaga kandungan zie time Irfan dulu. Bezanya dulu zie follow up kat 2 clinic. Di KPJ ni dan di KKIA. But kali ni, sebab nak kena marah dengan nurse & doktor di KKIA sebab refused ambil pill perancang dan sudahnya mengandung... Tu yg zie hanya follow up pregnancy zie kat KPJ ni je.

Tapi tu bukanlah the only reason why zie tak register pregnancy zie di KKIA ye. Sebab utama adalah kandungan Zie kali ni adalah sangat berisiko tinggi. So better doktor pakar je lah yang jaga kandungan kali ni. InshaAllah, akan beranak kat sini je nanti dan akan berikat terus (sebab sudah 3x C-section, after that kena berikat. Nasihat dari my Gynea). Terpaksa ler weols keluarkan simpanan weols nanti untuk beranak kat hospital swasta.

Zie dan husband budget 15K nanti, biar lebih jangan kurang. Takut ada komplikasi lain time nak beranak nanti kan. Duit nanti² dapat lagi cari dan kumpul. Doakan Zie dan baby yg dikandung zie selamat sehingga masanya untuk melahirkan ye uols. Doa dari uols zie harapkan agar semua nya berjalan lancar tanpa sebarang komplikasi kelak...aminnn.



Pregnancy Check Up Terakhir di KPJ Kuching Specialist Hospital




Weehooo... last day check up pregnancy di KPJ. Already in 37 weeks sudah. Start check up di sini masa Zie 28 weeks sebab kan baby cord round neck. Tu yg nak closely monitor pe suma. Kira 2 tempat ler zie pi check pregnancy zie. Di KPJ ni dan di KKIA gak.




Last check up ni, Dr Tan bagi Zie refer letter utk zie proceed caesarean masa bersalin nanti sebab Zie ada risiko utk bersalin secara normal. Boleh membahayakan nyawa zie dan baby, kata Dr Tan. Since zie memang tak plan nak beranak di KPJ ni...

(if caesar, awal je ler kau stand by 10K siap²...sayang ooo dgn duit bila mana if kau beranak di SGH, consider free je if guna GL husband. Kalau mampu, takpe. Kalau jenis hard earn money mcm weols ni, baik di GH je..hehe)

... Zie akan beranak di hospital kerajaan (SGH), Dr Tan bagi refer letter utk memudahkan proses Zie request for caesarean nanti. Bila dgr risiko yg bakal zie hadapi... cuak ooo. Thats why i agree utk Caesarean. Semoga semuanya berjalan lancar bila tiba waktunya nanti.

Hari ni akan bawa refer letter ni ke KKIA. Tgk camne dorg akan uruskan tarikh utk zie Caesar nanti. Doakan zie ye ♥




Irfan's 33 Weeks 3D Ultrasound Scan



Semalam, balik kerja terus weols ke KPJ Specialist Hospital utk follow up buat ultrasound scan baby Irfan. Nak tengok sama ada masih ke tak cord dia round his neck lagi. Awal kooo weols sampai. Hihi. Ni tgh tunggu suite Dr. Tan buka.

...super friendly nurse and doctor. Highly recommended khidmat dorang.





Irfannnnnn...kenak asyik nak tutup muka je, anakkkkkk. Mama papa tak dapat shot yg cantik taw bila irfan ginie²...hehe. Masa 28 weeks dulu, dia tengah tido meniarap. 33 weeks ni plak...dia tido senget tepi and tangan sebelah tutup muka dia..haha

Alahai...pemalu nah anak mama ni. Takpe sayang... tinggal beberapa minggu je lagi tuk mama, papa dan abg mikail dapat tengok dia secara LIVE...hehe. Siap dapat peluk n kiss lgi nanti. Tak sabar nyaaaaa mama.




alololo....tomel! Cute je telinga dia. And as for his cord... still terbelit dia *sigh* But kali ni hanya 1x je round his neck. Tak macam previously, 2x cord dia terbelit. Apa² Dr. Tan still advice zie utk beranak secara czer. Jangan ambil risiko beranak normal, takut nanti bila push...tali pusat semakin menjerut and baby akan lemas.

...simpang malaikat 44. Semoga di permudahkan urusan beranak zie nanti. 




Ni...short video movement dia yg tengah syok tido dalam perut zie. Geram taw. Tak sabar nak tunggu  di lahir....hihi. Membesar dgn sihat ye anak mama sayang kat dalam tu. Aminnn.